- przez Damian Możejko
Firma Adidas ma za sobą już bardzo długą historię, bo pomysł na nią urodził się tuż po pierwszej wojnie światowej w głowie Adolfa Dasslera. Swój plan wprowadził w czyn razem ze swoim bratem, który miał już doświadczenie w produkcji obuwia. Niedługo potem zostali swoją konkurencją. Brat założył firmę, którą nazwał Puma.
Pierwsze sukcesy
Pierwsze korki Adidas to produkty szyte ręcznie z wykorzystaniem tego, co było dostępne. Podeszwy tych butów w niczym nieprzypominających dzisiejsze, robione były z gumowych uszczelek, a wierzch z płótna wykorzystywanego do szycia namiotów. Sukcesy przyszły szybko. Produkowane przez nich buty docenili biegacze, biorący udział w odbywającej się w 1928 roku w Amsterdamie olimpiadzie. Na nogach miał je również zawodnik, który stanął na najwyższym stopniu podium. Pierwsze, typowe korki Adidas, z gumowymi ćwiekami powstały w latach 50. To w nich podczas mistrzostw świata, reprezentacja RFN wygrała z Węgrami i tym samym zajęła pierwsze miejsce. Nazwa firmy pochodzi od pierwszych liter imienia i nazwiska jej założyciela, Adolfa Dasslera. Jednak zyskała taką popularność, że weszła do języka potocznego, a mianem „adidasy” określa się także buty sportowe innych firm. Korki Adidas i pozostałe buty sportowe tej firmy mają – kojarzoną przez wszystkich – charakterystyczną cechę, czyli trzy paski. Obecnie traktowane są jak ozdoba i znak rozpoznawczy marki, ale początkowo miały inny cel – po prostu wzmacniać but. Pasków miało być dwa, jednak okazało się, że na ten pomysł wpadła już inna firma produkująca obuwie sportowe i zastrzegła robi ten znak rozpoznawczy.
Niesłabnąca popularność
Korki Adidas to tylko niewielka część asortymentu firmy. Piłkarze, a także sportowcy uprawiający inne dyscypliny mogą się ubrać od stóp do głów w stroje tej marki. Każdy kto chce bliżej poznać historię tej firmy może odwiedzić online – przypominające muzeum – archiwum tej marki, gdzie znajdzie wszystkie produkty firmy od czasów jej powstania. Każdy z nich jest opisany i przedstawiony na fotografii. Firma Adidas przetrwała nie tylko dzięki doskonałym produktom. Do jej sukcesu przyczynił się także doskonały marketing. Korki Adidas i inne produkty firmy reklamowali najwięksi, słynni na cały świat sportowcy. Podążanie za zmieniającymi się trendami w modzie, a także wykorzystywanie nowoczesnych technologii do produkcji obuwia i odzieży, sprawia, że Adidas cieszy się od lat niesłabnącą popularnością. Korki Adidas od lat niezmiennie zajmują dobre miejsca w rankingach najlepszych butów sportowych. W jednym z najpopularniejszych modeli ostatnich lat – F50, na najważniejszych meczach występują takie piłkarskie gwiazdy, jak Leo Messi czy Lukas Podolski. Za najpopularniejszy fason wszech czasów można uznać produkowane od końca lat 70. korki Adidas, zwane kajzerkami od nazwiska Franza „Kaisera” Beckenbauera, słynnego niemieckiego piłkarza. Choć nie można ich zaliczyć do najpiękniejszych, to ich użytkownicy cenią je za solidne wykonanie, trwałość i wygodę. Choć kultowych modeli butów adidasa jest sporo, to wszystko wskazuje na to, że ciągle rozwijająca się firma nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.