Jedyne takie korki

Jedyne takie korki

Korki Nike to jedne z najpopularniejszych butów sportowych na świecie. Zakładają je chętnie zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy piłki nożnej. Ich historia sięga lat 60. ubiegłego wieku. Początkowo firma nazywała się Blue Ribbon Sport i zajmowała się jedynie dystrybucją obuwia sportowego.

Nazwę greckiej bogini zwycięstwa przyjęła dopiero na początku lat 70. Założyciele firmy na początku dysponowali bardzo małym, bo liczącym nieco ponad tysiąc dolarów budżetem, mieli jednak wizję, plan i entuzjazm, który sprawił, że korki Nike do dziś są przedmiotem pożądania wielu piłkarzy. Również słynne logo firmy, które jest znane na całym świecie zostało stworzone za niewielką kwotę. Wymyślił je student, który na tym projekcie zarobił „aż” 35 dolarów. Jego dalsza współpraca z firmą zaowocowała jednak już znacznie wyższymi zarobkami.

Zawsze w czołówce

Firmę Nike kojarzymy przede wszystkim z popularnym i bardzo udanym sloganem, który wszedł do codziennego użycia nie tylko w krajach anglojęzycznych, czyli Just do it! Jego pochodzenie jest jednak dość mroczne. Słów tych użył bowiem groźny przestępca tuż przed swoją egzekucją. Wcześniejsze hasło promujące firmę Nike również było nośne i brzmiało: There is no finish line, czyli Meta nie istnieje. Choć firma zajmuje się produkcją obuwia, ubrań i sprzętu, które przeznaczone są do uprawiania różnych dyscyplin sportowych, to korki Nike od lat znajdują się w czołówce najlepszych. Do najpopularniejszych modeli tego producenta zaliczane są korki Nike Tiempo. Swoje pięć minut miały zwłaszcza podczas mistrzostw świata w roku 1994. Grał w nich wówczas Romario, ale też kilku innych zawodników. Korki te jednak najbardziej kojarzone są z włoskim piłkarzem Paolo Maldini, który grał niemal tylko w nich. Za komfort i wytrzymałość docenił ten model także Ronaldhino. Małe zamieszanie na rynku i zazdrość konkurencji wywołały korki Nike Air Mercurial, które zostały wypuszczone na rynek w 1998 roku. Były one niezwykle lekkie, a do ich produkcji wykorzystano nowoczesne wówczas technologie. Ich pojawienie się to początek wyścigu najsłynniejszych producentów obuwia sportowego o to, by ich buty były jeszcze lżejsze i doskonalsze. Przez długi czas chętnie w nich grywał brazylijski zawodnik Ronaldo.

Najlżejsze na rynku

Na początku obecnego wieku firma znów zaskoczyła nowym modelem. Korki Nike Mercurial Vapor były popularne na Mundialu w Korei i Japonii. Ich pierwsza wersja była wykonana wyłącznie z materiałów syntetycznych. Wówczas były najlżejsze na rynku, ale odwieczny rywal Nike, Adidas wygrał w tej konkurencji, produkując korki o jeszcze mniejszej wadze. Model ten był ulepszany i zmieniany. Największym powodzeniem cieszy się wśród młodych piłkarzy, bowiem charakteryzuje się intensywną kolorystyką. Oryginalnym designem zachwyciły korki Nike Total 90 Laser. Od innych modeli odróżniały się tym, że ich sznurowadła znajdowały się z boku. Model ten zapoczątkował modę na ten sposób wiązania, a w butach tych najchętniej grywał Wayne Rooney. Korki Nike czasem wygrywają, czasem przegrywają konkurencję z innymi słynnymi producentami, ale ich producenci nigdy nie rezygnują z walki.

Powrót do góry